BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Followers

Tuesday, December 6, 2011

::~Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup~::

Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup??? dah sehari suntut aku ingin mencari pe maksudnya... nie bermain persoalan aku.... alahmdulillah... aku dah jumpa 1blog nie... dy mencerititakan ttg 3x Allah memanggil kita seumur hidup..alhamdulillah...... so,akuingin berkongsi cikit sal nie... smoga kita phm tazkirah yang hendak disampaikan....



hari ni just aku nak kongsi sedikit tazkirah..ya ker tazkirah ni..
ikut apa2 pun.. tp aku dapt ni dari kawan aku..
dia send kat email aku..

sekadar untuk renung-renungan...


Saat itu, Dhuha, hari terakhir aku di Masjid Nabawi untuk menuju       
Mekah........aku bertanya pada Ibu.                                     
"Ibu, ada cerita apa yang menarik dari Umrah....?" Maklum,ini pertama   
kali aku ber Umrah..                                                     
Dan Ibu, memberikan Tausyiahnya.                                       
                                                                         
Ibu adalah pemilik Maknah Tour Travel dimana saya bergabung untuk       
Umrah di bulan July 2007 yang                                           
lalu. Kebetulan umrahku dimulai di Madinah dulu selama 4 hari, baru ke 
Mekah.Tujuannya adalah                                                 
mendapatkan saat Malam Jumat di depan Kabah. Jadi aku punya kesempatan 
untuk bertanya tentang                                                 
Umrah.                                                                 
                                                                         
Ibu berkata..."Shinta, Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur   
hidup..." Keningku berkerut........                                     
"Sedikit sekali Allah memanggil kita..?" Ibu tersenyum. "Iya, tahu     
tidak apa 3 panggilan itu..?"                                           
Saya menggelengkan kepala.                                             
                                                                         
"Panggilan pertama adalah Azan" ujar Ibu.                               
"Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas   
terdengar di telinga kita, sangat kuat                                 
terdengar. Ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan     
Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia                               
tidak 'cepat marah' akan sikap kita.  Kadang kita terlambat, bahkan     
tidak solat sama sekali                                                 
kerana malas. Allah tidak marah seketika.                               
Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi       
umatNya, baik umatNya itu                                               
menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas       
umatNya ketika hari Kiamat nanti".                                     
                                                                         
Saya terpekur.... .mata saya berkaca-kaca. Terbayang, saya masih       
melambatkan solat kerana                                               
meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. MasyaAllah.......             
                                                                         
Ibu melanjutkan, "Shinta, Panggilan yang kedua adalah panggilan         
Umrah/Haji. Panggilan ini bersifat                                     
halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan   
sifatnya 'bergiliran' .                                                 
Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan hamba yang   
lain. Jalannya> bermacam-macam. Yang tidak punya wang menjadi punya     
wang, yang tidak merancang pula akan pergi, ada yang memang merancang   
dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji/Umrah, berpakaian Ihram   
dan melafazkan                                                         
'Labaik AllahumaLabaik/Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab   
panggilan Allah yang kedua. Saat itu kita                               
merasa bahagia, kerana panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun       
panggilan itu halus sekali.                                             
Allah berkata, laksanakan Haji/Umrah bagi yang mampu".                 
                                                                         
Mata saya semakin berkaca-kaca.                                         
.......Subhanallah.......saya datang menjawab panggilan Allah lebih     
cepat dari yang saya                                                   
rancangkan.......Alhamdulillah....                                       
                                                                         
"Dan panggilan ke-3", lanjut Ibu, "adalah KEMATIAN. Panggilan yang     
kita jawab dengan amal kita.                                           
Pada kebanyakan kes, Allah tidak memberikan tanda-tanda secara         
langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita 
hanya menjawabnya dengan amal soleh. Kerana itu Shinta, manfaatkan     
waktumu baik-baiknya...Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan     
sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah syurga adalah         
balasannya....."                                                       
                                                                         
** Mata saya basah di dalam Masjid Nabawi, saya sujud bertaubat pada   
Allah kerana kelalaian saya dalam menjawab panggilanNya.....Kala itu   
hati saya makin yakin akan kebesaranNya, kasih sayangNya dan dengan     
semangat menyala-nyala, saya mengenakan baju Ihram dan                 
berniat.........Aku menjawab panggilan UmrahMu, ya Allah, Tuhan         
Semesta Alam...........**                                               
                                                                         
Huraisy                                                                 
Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang   
bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy     
ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit   
dan bumi.                                                               
                                                                         
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan     
siapa yang kau cari?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima     
orang."                                                                 
"Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.                           
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.                           
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.                           
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.             
Kelima, orang yang suka minum arak."                                   
                                                                         
Kesal saya dgn sikap buruk sangka saya terhadap org lain dan sikap     
tidak tahu berterima kasih dgn kawan yg sentiasa berlapang dada......   
                                                                         
sampaikan pesanan ini biarpun 1 ayat.. Wallahualam  





No comments: