BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Followers

Tuesday, December 6, 2011

::~persoalan cinta~::


Persatuan Khalifah dan Persatuan Bahasa Arab dari Kolej Islam Antarabangsa telah menjemput wakil iLuvislam untuk datang memeriahkan program anjuran mereka yang bermula dari 01 hingga 05 Mac 2010. Program yang berlangsung hampir seminggu bertemakan "LOVE" ini telah disusunatur dengan pelbagai aktiviti menarik. Pada malam 02 Mac 2010 (Selasa) yang lalu, saya dan Imran Koyube (Presiden iLuvislam.com) telah berkesempatan mengikuti satu program ceramah bertajuk: "Coffee Talk: Magnet Cinta".

Ceramah ini telah disampaikan oleh seorang penceramah motivasi remaja terkenal tanahair iaitu En. Pahrol Mohd Juoi. Pelbagai tips menarik telah disampaikan oleh beliau di hadapan 300 lebih sisiwa dan siswi Kolej Islam Antarabangsa yang turut hadir memeriahkan ceramah ini.

Di antara kata-kata En. Pahrol Mohd Juoi yang masih saya ingat adalah, "Cinta ini jika tepat masa, ketika, keadaan dan siapa orangnya, maka cinta adalah kuasa luar biasa yang tidak ada bandingannya".

Memandangkan persoalan cinta ini adalah persoalan yang begitu menarik untuk diperbahaskan dan diperkatakan di kalangan remaja Islam pada hari ini, maka iLuvislam juga ingin mengambil peluang ini untuk membicarakan soal cinta dan kasih sayang secara lebih panjang lebar. Walaupun artikel ini membicarakan persoalan cinta, ini bukanlah bermakna kami menggalakkan golongan remaja Islam di luar sana untuk terus. Pihak kami cuma berharap dengan tersiarnya artikel ini, ia akan memberikan kefahaman yang lebih jelas mengenai hakikat cinta agar remaja yang sedang hangat bercinta tidak mudah hanyut dengan arus pancaroba dunia.


PENGERTIAN CINTA

Apa yang kita fahami tentang erti cinta? Jika kita tanyakan persoalan ini kepada para remaja yang sedang hangat bercinta, pelbagai jawapan yang akan diperolehi. Di antara jawapan itu mungkin ada yang berkata: Cinta adalah kasih sayang, cinta adalah buta, cinta adalah rindu-rinduan, cinta adalah tempat meluahkan perasaan dan pelbagai jawapan lagi. Ini hanyalah jawapan pada tanggapan mereka sahaja bahawa cinta bermaksud sedemikian. Betulkah maksud cinta seperti yang para remaja itu fahami?

Menurut En. Pahrol Mohd Juoi, cinta mempunyai beberapa erti yang praktikal di antaranya cinta itu beerti tanggungjawab, perbutan / tindakan, memberi dan lain-lain lagi. Jika kita menyatakan perasaan dan ungkapan cinta kepada seseorang, ini bermakna kita akan bertanggungjawab sepenuhnya ke atas orang yang kita tujukan ungkapan tersebut. Kita akan bertanggungjawab terhadap segala masalahnya yang dihadapinya termasuklah kewangan, pendidikan, kesihatan dan sebaginya lagi. Sebagai merialisasikan cinta itu, kita juga perlu bertindak melakukan sesuatu untuk menyelesaikan segala masalah yang dihadapinya tanpa kenal penat dan jemu. Kita sanggup memberikan segala tenaga, masa dan wang ringgit untuk orang yang kita cintai itu dengan bersungguh-sungguh.

Disebabkan itulah para suami / bapa sanggup melakukan apa sahaja untuk membantu dan menyelesaikan masalah isteri dan anak-anaknya kerana suami / bapa itu mencintai dan menyayangi mereka sepenuh hatinya. Dia sanggup melakukan apa sahaja untuk membahagiakan orang yang dia cintai dan sayangi. Begitulah hebatnya cinta yang ditunjukkan oleh suami / bapa sebagai memenuhi amanah daripada Allah Taala kepadanya.


FITRAH MANUSIA KEPADA CINTA DAN BERPASANGAN


Firman Allah Taala bermaksud:

Dan sesungguhnya Dialah yang menciptakan pasangan lelaki dan perempuan.
(Surah an-Najm: Ayat45).

Perasaan untuk berpasangan dan bercinta adalah fitrah yang telah dicampakkan oleh Allah Taala kepada hamba-hambaNya. Ini bermakna fitrah untuk dicinta dan mencintai adalah sesuatu yang suci lagi bersih.

Menurut En. Pahrol Mohd Juoi, jiwa manusia ini sememangnya memerlukan cinta kerana cinta diibaratkan seperti makanan kepada jasad. Jasad memerlukan makanan untuk memberikan kekuatan. Kekuatan inilah yang akan menggerakkan tubuh badan untuk menunaikan segala tugas dan tanggungjawab. Begitu jugalah diibaratkan keperluan cinta ke atas diri setiap manusia. Masing-masing memerlukan di antara satu sama lain.

Memandangkan cinta adalah suci lagi murni, janganlah kita kotorkan ia dengan perkara-perkara yang boleh merosakkan kesucian cinta itu. Perbuatan ini akan membuatkan Allah Taala murka kepada kita. Segala batasan syarak mestilah dipatuhi agar fitrah yang suci itu tidak bertukar menjadi fitnah!
 

UNDANG-UNDANG CINTA


En. Pahrol Mohd Joui telah menggariskan beberapa peraturan dan batasan-batasan untuk bercinta. Di antaranya ialah:

01. Hendaklah cinta kita itu didasari kepada cintakan Allah Taala.

Ertinya, cinta yang kita berikan kepadanya semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah Taala. Allah Taala yang memberikan fitrah itu kepada kita, maka gunakanlah fitrah itu untuk menghampirkan diri kepadaNya.

02. Pastikan semasa menjalinkan hubungan cinta itu tiada hukum Allah Taala yang dilanggar.


Di antaranya ialah tidak ada pergaulan bebas, tidak berdua-duaan di tempat yang sunyi, tidak mendedahkan aurat, tidak mengabaikan asas-asas agama seperti solat dan lain-lain lagi.

03. Jangan mencintai seseorang lebih dari mencintai Allah Taala.


Maksudnya, janganlah kita mencintai seseorang itu lebih hebat daripada kita mencintai Allah Taala. Cintailah seseorang itu seadanya sahaja dan cintailah Pencipta cinta itu lebih dari segalanya
 .


PERKAHWINAN SEMASA BELAJAR
Ramai di kalangan kawan-kawan saya di Universiti Al-Azhar, Mesir dahulu telah mendirikan rumahtangga / berkahwin bersama pasangan masing-masing semasa belajar. Keadaan ini sudah menjadi adat bagi kami di sana.

"Ustaz, tak teringin untuk mendirikan rumahtangga semasa masih belajar ke?" tanya beberapa orang ahli iLuvislam kepada saya melalui YM. Mungkin mereka mengetahui kebanyakkan pelajar Malaysia di Universiti Al-Azhar berkahwin semasa belajar. Di sebabkan itulah mereka bertanyakan soalan seperti itu kepada saya.

Saya hanya tersenyum lantas menjawab ringkas, "tak sampai seru lagi".

Walaupun ada pihak yang begitu bersetuju dengan perkahwinan ketika belajar, namun bagi pendapat saya pula, buat waktu itu, cita-cita saya untuk menuntut ilmu lebih diutamakan berbanding perkahwinan. Selain itu juga, nafsu serta gelora syahwat masih boleh dibendung dan dikawal walaupun kebanyakan perempuan Mesir agak "hot" cara pemakaian mereka. Jadi, adalah lebih baik saya menggunakan waktu itu dengan sebaiknya memandangkan saya masih lagi tidak mempunyai apa-apa tanggungjawab terhadap keluarga secara khusus. Maka waktu itulah masa yang terbaik untuk saya menuntut ilmu sebanyak mungkin di Bumi Anbiyak itu.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Rebutlah lima keadaan sebelum datang lima keadaan yang lain, iaitu keadaan mudamu sebelum tuamu, keadaan sihatmu sebelum kedatangan sakitmu, keadaan kaya sebelum fakirmu, keadaan lapangmu sebelum waktu sibukmu dan masa hidupmu sebelum tibanya kematianmu.
(Riwayat Hakim dan Baihaqi).

Selain itu, ada juga yang meminta sedikit nasihat dan pandangan saya mengenai perkara ini, "apakah pendapat ustaz mengenai perkahwinan awal sewaktu masih belajar?"

Saya menjawab, "ia bergantung kepada keadaan seseorang itu"

Saya menambah lagi "jika awak merasakan diri sudah wajib untuk berkahwin dan tiada pula halangan daripada keluarga, berkahwinlah"

Maksud saya ini ialah, jika kita merasakan diri sudah cukup bersedia dan amat dikuatiri diri akan terjatuh ke dalam lembah penzinaan (nafsu meronta-ronta) sekiranya tidak berkahwin, maka pada waktu itu wajiblah ke atasnya berkahwin. Selain itu, ibu bapa juga haruslah dibawa berbincang mengenai perkara ini. Mungkin sesetengah ibu bapa tidak bersetuju dan mungkin ada juga sesetengah ibu bapa bersetuju. Ia haruslah diuruskan dengan sebaiknya agar kedua-dua belah pihak tidak bermasam muka.

Teringan saya kata-kata En. Pahrol Mohd Juoi, "cinta akan datang jika cita-cita diutamakan, namun jika cinta diutamakan belum tentu cita-cita akan datang."


PERIGI MENCARI TIMBA

Perigi mencari timba atau perempuan mencari lelaki sebagai calon suamainya bukanlah sesuatu yang asing di dalam Islam. Di antara contoh yang boleh dijadikan rujukan perempuan Islam pada hari ini adalah kisah Saidatina Siti Khadijah meminang Rasulullah S.A.W. Ini menunjukkan bahawa harus di sisi agama bahkan digalakkan jika seseorang perempuan itu meminang seorang lelaki yang soleh.

Walaubagaimanapun, adat kita di Malaysia memandang perkara ini sebagai sesuatu yang janggal dan memalukan. Seseorang perempuan itu akan dikatakan gatal jika mereka yang memulakan dahulu perhubungan dengan seseorang lelaki. Sedangkan mendapatkan seorang lelaki / suami yang soleh adalah di antara perkara utama yang dituntut oleh agama.

Persepsi ini perlu diubah secara perlahan-lahan dan beransur-ansur. Selain itu juga, perlulah diingatkan kepada mana-mana perempuan yang ingin memulakan dahulu peminangan ini agar sentiasa menjaga adab-adab dan sopan-santun yang telah di ajar oleh Islam. Jagalah percakapan dan perbuatan agar pihak lelaki tidak salah faham tujuan kita memulakan dahulu perhubungan itu.



PENUTUP


Tujuan artikel ini ditulis bukanlah untuk mengajak para remaja yang tidak bercinta untuk bercinta dan mencari pasangan. Namun utama artikel ini disediakan adalah untuk memberitahu dan mengingatkan para remaja yang sedang hangat bercinta sekarang ini agar sentiasa berjaga-jaga dengan fitnah dunia. Kerana cinta, para remaja sanggup melakukan apa sahaja walaupun perkara itu bersalahan dengan syarak.

Ungkapan hukamak ada mengatakan: Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam, cinta kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan 
cinta kepada Allah Taala ertinya takwa.

::~untuk kawanku yang sudah hilang~::

Dahulu, waktu saya berduka saya ada beberapa orang kawan yang datang menghiburkan hati, menawarkan duka yang makin lama makin membisa dalam dada. Dia, kawan yang sentiasa saya ingat.
Saya benar-benar kenali dia sekejap waktu, namun mungkin dalam sekejap waktu itu, kami adalah orang-orang yang sedang diduga soal hati, maka mudah benar menjadi rapat dan akrab.
Bagaimana ya kawan, untuk saya membalas jasa waktu-waktu saya berduka dahulu. Bagaimana ya untuk saya berterima kasih kerana buat saya ketawa dahulu? Bagaimana ya, untuk saya tidak melupakan kebaikan yang sentiasa diberikan dahulu?

Selain daripada ikhlas berkawan tanpa mengharapkan apa-apa? Sentiasa ada untuk berkongsi kisah sedih dan duka?
Namun, benarlah setiap pilihan yang kita pilih dalam hidup, kadang-kadang memungkinkan kita kehilangan orang-orang yang kita rapat.
Setelah itu, perlahan-lahan saya kehilangan dia. Kehilangan semua rencana yang telah dirancang kalau-kalau saya pulang dari tanah duka itu. Semuanya hanyalah tinggal puing-puing sahaja. Tinggal untuk luluhawa dihakis angin. Selepas pilihan-pilihan itu dibuat.
Kawan, saya hormati setiap keputusan dan pilihan yang telah dibuat. Semoga pilihan yang telah dibuat akan sentiasa membahagiakan hati kawan saya. Semoga, pilihan yang dibuat, tidak pernah dia sesali dalam hidup.
Jika kehilangan adalah lebih baik dan membahagiakan kawan saya, maka saya merelakan kehilangan ini. Insya Allah, dengan hati ikhlas.
Terima kasih kerana pernah menjadi kawan saya, dahulu.



::~Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup~::

Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup??? dah sehari suntut aku ingin mencari pe maksudnya... nie bermain persoalan aku.... alahmdulillah... aku dah jumpa 1blog nie... dy mencerititakan ttg 3x Allah memanggil kita seumur hidup..alhamdulillah...... so,akuingin berkongsi cikit sal nie... smoga kita phm tazkirah yang hendak disampaikan....



hari ni just aku nak kongsi sedikit tazkirah..ya ker tazkirah ni..
ikut apa2 pun.. tp aku dapt ni dari kawan aku..
dia send kat email aku..

sekadar untuk renung-renungan...


Saat itu, Dhuha, hari terakhir aku di Masjid Nabawi untuk menuju       
Mekah........aku bertanya pada Ibu.                                     
"Ibu, ada cerita apa yang menarik dari Umrah....?" Maklum,ini pertama   
kali aku ber Umrah..                                                     
Dan Ibu, memberikan Tausyiahnya.                                       
                                                                         
Ibu adalah pemilik Maknah Tour Travel dimana saya bergabung untuk       
Umrah di bulan July 2007 yang                                           
lalu. Kebetulan umrahku dimulai di Madinah dulu selama 4 hari, baru ke 
Mekah.Tujuannya adalah                                                 
mendapatkan saat Malam Jumat di depan Kabah. Jadi aku punya kesempatan 
untuk bertanya tentang                                                 
Umrah.                                                                 
                                                                         
Ibu berkata..."Shinta, Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur   
hidup..." Keningku berkerut........                                     
"Sedikit sekali Allah memanggil kita..?" Ibu tersenyum. "Iya, tahu     
tidak apa 3 panggilan itu..?"                                           
Saya menggelengkan kepala.                                             
                                                                         
"Panggilan pertama adalah Azan" ujar Ibu.                               
"Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas   
terdengar di telinga kita, sangat kuat                                 
terdengar. Ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan     
Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia                               
tidak 'cepat marah' akan sikap kita.  Kadang kita terlambat, bahkan     
tidak solat sama sekali                                                 
kerana malas. Allah tidak marah seketika.                               
Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi       
umatNya, baik umatNya itu                                               
menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas       
umatNya ketika hari Kiamat nanti".                                     
                                                                         
Saya terpekur.... .mata saya berkaca-kaca. Terbayang, saya masih       
melambatkan solat kerana                                               
meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. MasyaAllah.......             
                                                                         
Ibu melanjutkan, "Shinta, Panggilan yang kedua adalah panggilan         
Umrah/Haji. Panggilan ini bersifat                                     
halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan   
sifatnya 'bergiliran' .                                                 
Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan hamba yang   
lain. Jalannya> bermacam-macam. Yang tidak punya wang menjadi punya     
wang, yang tidak merancang pula akan pergi, ada yang memang merancang   
dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji/Umrah, berpakaian Ihram   
dan melafazkan                                                         
'Labaik AllahumaLabaik/Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab   
panggilan Allah yang kedua. Saat itu kita                               
merasa bahagia, kerana panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun       
panggilan itu halus sekali.                                             
Allah berkata, laksanakan Haji/Umrah bagi yang mampu".                 
                                                                         
Mata saya semakin berkaca-kaca.                                         
.......Subhanallah.......saya datang menjawab panggilan Allah lebih     
cepat dari yang saya                                                   
rancangkan.......Alhamdulillah....                                       
                                                                         
"Dan panggilan ke-3", lanjut Ibu, "adalah KEMATIAN. Panggilan yang     
kita jawab dengan amal kita.                                           
Pada kebanyakan kes, Allah tidak memberikan tanda-tanda secara         
langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita 
hanya menjawabnya dengan amal soleh. Kerana itu Shinta, manfaatkan     
waktumu baik-baiknya...Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan     
sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah syurga adalah         
balasannya....."                                                       
                                                                         
** Mata saya basah di dalam Masjid Nabawi, saya sujud bertaubat pada   
Allah kerana kelalaian saya dalam menjawab panggilanNya.....Kala itu   
hati saya makin yakin akan kebesaranNya, kasih sayangNya dan dengan     
semangat menyala-nyala, saya mengenakan baju Ihram dan                 
berniat.........Aku menjawab panggilan UmrahMu, ya Allah, Tuhan         
Semesta Alam...........**                                               
                                                                         
Huraisy                                                                 
Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang   
bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy     
ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit   
dan bumi.                                                               
                                                                         
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan     
siapa yang kau cari?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima     
orang."                                                                 
"Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.                           
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.                           
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.                           
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.             
Kelima, orang yang suka minum arak."                                   
                                                                         
Kesal saya dgn sikap buruk sangka saya terhadap org lain dan sikap     
tidak tahu berterima kasih dgn kawan yg sentiasa berlapang dada......   
                                                                         
sampaikan pesanan ini biarpun 1 ayat.. Wallahualam  





Saturday, December 3, 2011

::~Terima kasih semua~::

first,aku bersyukur krn allah telah bg pluang kpd aku untuk hidup diatas muka bumi nie untuk menunaikan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.. aku bersyukur atas ujian yang allah telah berikan kpdKu,krn ujian merupakan allah hendak menguji hambanya sama ada hambanya boleh bersabar atau tidak....

second,aku bersyukur dan gembira krn hidup dalam keluarga yang bahagia.. alhamdulillah..aku happy dengan fmly aku... thnks ya Allah..... aku syg akan fmly2x aku terutamanya umie dan abah aku yang telah pelihara aku dari kecik shngga kini dgn sihat.. umie,abah... maafkanlah diri ini krn telah menjagaku dgn penuh ksbrn dgn mlayan karenah diriku... halalkanLah mkn minun ore slama nie..... ore syg sgt2x kat umie n abah..pd abe,kak n adik.... aku mntx maaf kalau aku adow buat korang trasa haty dgn sep mu... aku jugop mntx maaf coz aku slalu gaduh ngn sep mu dulu..tp alhmdulillah skng nie aku dah pandai bezakan yg mana baik n yang mane buruk.. aku dapat mengawal prasaan aku dr bergaduh sesama fmly.... skng aku xlg mcm dulu..aku dah epy2x bersama korang.... i love u all...

finaly,thnks kpdsemua guru2x n smua kwn2xku slama nie telah membuat aku gembira bersama korang... cikgu,thnks coz tlah mengajar sy slama nie dari sy kenal    abc/123 shngga sy dpt pkir dgn sempurna.... halalkanlah ilmu yang diajar... kpd  kwn2...tima kasih kerana berada disamping aku ketika aku dalam kegembiraan dan kesedihan... kenangan kita semua xkan aku lupakan..... korang semua adalah teman sejati aku.. aku ingin mintx maaf dgn korang kalau setiap gurauan aku membuatkan korang rasa xpuas haty kat aku..aku mntx maaf k....... bukan niat aku nak buat korang sakit aty dgn aku,... halalkan mkn,minum or pape k.....

SEMOGA ALLAH DAPAT MEMBALAS JASA BAIK KAMU SEMUA..... LOVE U ALL.... ASSALAMUALAIKUM....

Monday, November 28, 2011

::~hanya kerana kamu~::

Kamu,
Maafkan saya kerana terpaksa memendam rasa ini.
Kamu tahu,
Ianya bukanlah sesuatu yang mudah.
Tapi saya harus tegarkan hati untuk terus melalui semua ini.


Kamu,
kadang-kadang saya rasa tak kuat sangat untuk terus berpura-pura.
Kamu tahu,
Ianya amat sukar untuk tersenyum seolah-olah saya redha dengan semuanya.
Tetapi saya harus terus melawan rasa yang ada dihati ini.

Saya bukan yang sempurna.
Saya juga bukan yang menjadi pilihan utama.
Tapi kamu, saya akan sentiasa ada untuk memastikan kamu bahagia.
Biarpun kehadiran serta kewujudan saya tidak nampak di mata kamu.
Tapi saya senang andai kamu bisa terus tersenyum.

Kamu,
Saya tidak suka melihat kerutan di dahi kamu.
Serius, ianya tidak sesuai untuk kamu.
Saya akan runsing bila kamu jadi begitu.
Seandainya saya bisa memberikan senyuman saya di wajah kamu.

Kamu,
Saya harap saya dapat menemui seseorang yang akan buatkan saya lupa tentang kamu.
Kerana kamu juga dah ada pengganti dia.
Saya senang bila kamu boleh kembali tersenyum,
Biarpun yang menjadi punca senyuman kamu adalah seseorang yang lain.
Saya faham dan memahami kenapa kamu memilih dia.
Kerana kehadiran dia lebih bermakna pada kamu.
Seperti kamu menyayangi dia, seperti saya menyayangi kamu.
Bezanya, dia juga menyayangi kamu.
Tapi saya, hanya saya, diri saya, dunia saya.
Yang menyayangi kamu.
Tidak di dunia kamu.

Kamu
Maafkan saya sekiranya suatu hari nanti saya tidak mampu teruskan memendam rasa ini untuk kamu.
Saya tak nak terus berharap kerana saya bimbang saya akan terus kecewa.
Tapi sebelum saya jadi begitu.
Saya harap kamu akan mengetahui, betapa pentingnya kamu dalam hidup saya.
Cuma saya harap saya masih bisa untuk terus mendengar nyanyian kamu kerana dengan cara itu sahaja ia dapat mengubati rasa rindu ini.

Kamu. Kamu dan kamu.
Semoga kamu menemui kebahagiaan kamu.
Semoga sahaja saya juga terus tabah dan menemui kebahagiaan saya itu.

::~kawin dengan spupu~::

Salam..Wink3!!hehe..ade mase lapang nie,teringat nk update blog..de terpikir sal satu post baru..hurm.."KAHWIN DENGAN SEPUPU"..Erkk..nape tetiba jer nak post sal benda yg luar alam nie an..putus fius ker per an(ayat Hlovate)..hehe..hurm..act bnda nie..jadi kat sebahagian drpd kita(jawapan selamat)..huhu.."Kita" uh means owg disekeliling kita ah..ramai yg ckp bnyak kesan negatif kawin dengan sepupu sendiri..Dalam Islam pown x menggalakan kita kahwin dengan sepupu sendiri..lenlah kalau kita kawin ngan sepupu Michael Jackson ker...Sepupu Oprah ker..Sepupu Beckham ker..Sepupu Suziera ker..erkkk...terlebey sudah..haha...Tapi kebanyakan owg ckp yg kawin ngan sepupu akan dpt anak yg cacat..anak yg bingai..anak yg lembap..n macam2 agi bnda2 negatif berkaitan ngan anak kalau kawin ngan sepupu..tp,aku tgk spupu aku kak nana n abe syawal kawin sama2x spupu.. tp anak ok plak...comel.....Camnie lah keyh..Kita owg Islam..Islam tuh mudah..Islam tuh semudah A,B,C..senang kan?..try bace ayat Quran nie~


Islam tidak pernah menegah perkahwinan sepupu atau saudara-mara selain daripada kaum kerabat yang termasuk dalam kategori mahram. Mahram ialah ibu, nenek, anak perempuan, kakak, ibu saudara sebelah ibu dan bapa, ibu tiri, anak saudara, anak tiri, anak atau ibu susuan, ibu mertua, adik perempuan seibu sebapa dan sebagainya. (Rujuk Surah al-Nisak, ayat 23).



Sepupu tidak termasuk dalam kategori mahram dan tidak haram dikahwini. Rasulullah s.a.w pernah mengahwini sepupunya sendiri, iaitu Zainab binti al-Jahsy. Baginda juga pernah mengahwinkan anak baginda, iaitu Fatimah binti Muhammad dengan sepupu baginda, iaitu Ali bin Abu Thalib. Perkara yang sama diamalkan oleh ramai di kalangan para sahabat baginda. Kalau mengenai pendapat owg2 kita yg mengatakan kahwin ngan sepupu dpt anak yg cacat,bagi aku semua uh xbetul...Ade jer owg kawin ngan bukan sepupu tapi dpt anak cacat...Bagi aku,kita owg Islam perlu beriman pada Qada' n Qadar(dah masuk bab2 rukun iman nie)..pape jadi,kita perlu berserah..cam kawin ngan sepupu tetiba anak cam Digimon..kita kena redha ah..Soal dpt anak cmner,bukan urusan kita..agi satu,x digalakkan kawin ngan sepupu sebab x berkembang hubungan kekeluargaan uh...alih2 mak mertua,mak sedara kita sendiri..cam x berkembang jer saudara mara kita..hurm..


Tapi!..de tapi agi uh..camner kalau kawin ngan sepupu sbb nak merapatkan agi hubungan kekeluargaan uh..x salah an?bagi aku,bergantung kpd situasi..kawin sbb nak rapatkan hubungan kekeluargaan..contohnya aku kawin ngan sepupu aku sbb nak kasi kitorang anak beranak makin rapat..erk..nape bagi cntoh aku?senget towl..haha..ok...ade jer sedara aku sepupu kawin ngan sepupu..anak comey2 jer..pipi tembam..semua nyer rezeki ALLAH..jgn ase kawin ngan sepupu adalah x dibolehkan langung..boleh jer..tapi x digalakkan sgt..kalau de sape2 yg nak share citer,komen2 ah post nie..thanx..Wallahu a'lam bissowaab....








p/s Aku syg sepupu aku..nak die..tapi..huuu...InsyaALLAH...wait 4 me keyh..!

Saturday, November 19, 2011

::~adakah aku kene carry??~::

hah??? kene carry??? huhuhu.. tue just kabar2x angin jew... "carry" nie bermaksud GAGAL dalam sesuatu  subject  dan kene ulang balik subject tue..huhu.. ambil mase 6bln pulak ar..huxhuxuhx.. cedey2x... aku tau nie pom coz citie lasim yang bgtau.. nie msg dy dalam FB(facebook)..

"hye..knp pn jamalian kata  geng2x kita jawab nape exam..n dy kabo yang ramai yang fail...giler... takut...."


huhuhuh....aku rase aku pom tergolong dalam golongan tue....huuhuhuh...



Friday, November 18, 2011

kenapa kau buat aku begini??

sy hanya maukan jwpn jujur dari awk...
siapa lelaki tue???

tyme cple:
sblum nie awk ckp yang awk xrapat mane2x laki pom..
kalau adew awk rapat nan sapew2x awk akan bgtau..

selepas:
tp, sjak awk mntx ptus nan sy...
sy slalu memerhatikan awk..
lelaki tue muncul selepas awk lepaskan sy...
sy tgk awk bukan maen rapat ag,...
sy tnya awk siapa lelaki tue??
awk ckp tue "kwn rapat awk"...

lelaki tue kawan rapat awk???

awk ckp yg awk xdew kawan rapat..

kalau sy xtanya mungkin awk trus merahsiakan bnda nie kat sy...
knp awk xpernah critakan sal dy kat sy???
malah awk critakan si dy kat didie.. adik awk..
nampak sgt yg awk....hmm.... xpelah..

knp awk tipu sy???
knp awk snggup tipu sy??

kita ptus pown sy xtau pape slah sy..
sy dah usaha supaya kita dapat mngelakkan dari pergaduhan..
so,mslah itu kita dah dapat lakukan..
kita epy...
pastu tetiba awk mntx ptus...
awk ckp nak kwn???
kwn???

oowwwhh... bru skng sy dpt mngerti mksud awk itu..
"kita jadi kawan"
coz awk dah jumpa si dy..
sy tgk awk coment post dy n dy coment post awk...
epy smcm jew...
bkn stakat tue... didie adik awk pom mcm epy jew knal dy....
baca coment2x yg suka2x jew.. tp didie ble chat nan sy mcm xdew mood jew...
sy tau dari situe didie xsuka sy cple nan awk... malah dulu rmai yg halang sy
dari mncintai awk kan???/
sy hnya mampu tersnyum jew..mampu mendoakan kebahagiaan awk je..

msg antara aku dan dy:

aku:sape zikrie??
dy:kenapa?      ->msg mcm terkejut jew
aku:xah.. saje tnya.. sape tue?? pakwe baru ke??
dy:xah..kwn jelah..knp?    ->xpernah bgtau aku
aku:yer ke nie??
dy:dy tue ex nan fathah..brkwn nan sy jgak..ktorng jgk "rapat" jgk..y?? xbley ke bls komen dy? haram ke? ->marah ke nie??
aku:owh.. xah.. boleh jew...
dy:knp? awk cmburu?
aku:xcmburu pown..npe awk xckp awk adew kwn rapat laki???
dy:"xkn sy nak bgtau kat awk yg sape sy rapat"

tyme cple:
sblum nie awk ckp yang awk xrapat mane2x laki pom..
kalau adew awk rapat nan sapew2x awk akan bgtau..

awk janji mau bgtau sy sape yang awk rapat......
 so mane janji awk??? awk,sy bkn nak masuk cmpur lam urusan awk..
tp,sy just nak pastykan awk xtersalah plih kawan..
skng awk tipu sy...

sy phm atas smua yang berlaku.. ye... mmg sy xlayak untuk awk...
sy mmg xboley bahagikan kasih sayang kpd awk...
sy mmg xboley memberikan penuh perhatian pada awk..
sy mmg xboley membhgikan kebahagiaan kpd awk...

tp smua dah berlalu...
awk pom dah jauh dari sy...
awk pom dah lepas dari sy..
sy terima atas sgala yg terjadi antara kita..
semmgnya aku yang bersalah...
thnks..
maafkan aku...
berbahagialah dengan kekasih barumu....

buanglah aku dari hidupMu kerana aku bnyK memberi
kenangan pahit kpdMu... lupakanLah aku...
<walaupun hati dan jiwaku ini masih mencintai sepunuhnya untukMu..... aku ttp syg kpdMu,.. >

Sunday, September 18, 2011

!!~message from izzatul husna~!!

Friday Izzatul Hasazli
You know what, if any guy tells me that he likes me because I am cute, I will just thank him and ignore him after that. My physical cuteness will not last forever. There are times when I wake up from a wonderful nap, I look like a zombie. There are times when I sneeze unstoppably, I look like a clown. And when I laugh, my cuteness automatically disappears for I sound as though I was shouting instead of laughing gleefully.

"I would rather be liked and loved for who I am, for how I stand in front of my class and do my presentation and speak up my mind, for the knowledge I am eager to share with people, for why I do not wear makeup and stylish clothes, for how I care for those who are close to me, as well as other abstract reasons that one will learn after knowing me for a considerable length of time."

Friday, June 17, 2011

SILA BACA..PENTING BUAT WANITA...... JGN TERTIPU DENGAN MAINAN LELAKI~!!!

COUPLE : SMS SERAM INI DARIPADA 'AGEN SYAITAN'...
Editor : MUSLIM 24 JAM™
Satu lagi pembacaan saya yang membuatkan saya tersentak. SMS ini memang sengaja ditulis dengan penulisan seorang lelaki. Ceritanya memperlihatkan bagaimana seorang muslimat di'rosak' dengan mudah hanya dengan kata-kata manis! Wahai sahabat-sahabatku... Moga Allah ...peliharamu daripada semua ini...

**********************************************************************

1. salam. Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan.. ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…

2. Trima kasih krn mnerima sy. Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt, tp demi Allah, sy cuba buat yg trbaik utk awk…

3. Ingat tau, jaga aurat leklok..jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau.. jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..

4. awak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq.. i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer.. awk sayang sape ek? Sape saya dlm hati awk?

6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..mcm x special plk diri sy utk awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni. Pggl syg.. bole ke? Awk pggl sy bi ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan.. just panggilan je..thanks syg.. love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk syg ni mcm x prcaya bi je. Yela, bi just tanya syg pkai apa je kan .. tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat syg ni... .hihihi..

8. Yang bi nak syg tau, sayanglah segalanya utk bi, syg la pmberi semangat utk bi... yang... ..bi harap bi ngan syg xde rahsia lagi ek.. jgn risau..inikan membuktikan bi caring.. so jgn risau..k..yeye. . bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..papai.. mmuahh!

9. Syg..da lama kite msg, leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq yunk! i love u.... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg.. abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm hubungan..la iqra hafiddin..hehe. . sikit sikit je..kih3..

11. Hi syg, watpe 2? Nk ckp sket.. nape syg bwk satu battalion nak jumpa abg?... syg x caye kat abg eh.. huhu..

12. Syg..kite jumpe k?..abg suka syg pakai tudung yg abg beli tu..cam wardina lak..bkn syg x cntk.. just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je.. nnt jumpa nnt syg bwk sorg dah la k..

13. Syg..abg sory ngan apa jd td.. abg trsentuh jari syg td.. Tol gak ckp syg eh, trsentuh xpe..TER.. hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat syg..

14. Thanks jumpa td, syg cntk la.. Ololo..abg romantik sket pun salah ke? Ske abg romantik ek? Hehe.. Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho.. tgk td kwn syg cam ske kat kwn abg je.. senang la kita jumpa pasni.. tgk..Allah memberkati hubungan kite.. syg solat dah ke? Doakan abg skali ek..miss u..

15. syg..just nk tanya.. syg cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh? 50% je... huhu..yang. . just nk tanya..rambut syg panjang x? just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek.. yg abg bg kat syg tu.. syg..bg la gmbr syg special untuk abg yg pakai tudung td 2.. Cntk nye syg..gambar ni nak wat wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. syg cintakan abg berapa percent? Sepenuh hati Thanks syg..love u too.. abg janji, abg akan jaga syg baik2 dan xkan tinggalkan syg...

18. Syg..da lame kita couple kan.. xkan abg pegang tgn pun nak marah.. Syg kan milik abg.. Thank 4 being understanding. .

19. Syg kata Syg cintakan abg sepenuh hati.. kalu gitu..apa buktinya Syg cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA YANG SEBENAR...

**************************************************
**************
20. huh!... syg mengndung? tahu kat ne... cube check balik dgn doktor... xkan sekali buat dah mengandung, check balik k..

21. huh! btol la syg mengndung ni?? syg, utk kebaikan kita berdua, lebih baik syg gugurkan kandungan tu.. gugurkan k..

22. Nape plak xnak? xberdosa la klu bunuh benda yang masing xbernyawa.....gugurkan jelah!!! jgn buat masalah bleh x!!

23. xsakitlah!!! nape manje sangat ni! xkan bnda mudah cam tu pun xbleh buat..

24. sori syg, abg xbleh temankan syg ke klinik tu, abg malu klu terserempak dgn family or member, malu la abg klu diorg nmpak abg bwk syg dgn perut syg yg besar tu..

25. Ape!! RM 5,000?? kau yg mengandung... kau cari sendiri la duit nak gugurkan anak tu.. bukan masalah aku.. lantak kau la... bukan masalah aku jgak keluarga kau pulau kau.. kau tu yg bodoh!! kau ingat kau tu cantik sgt?? aku dah xingin kat kau!! pergi mmpos!

26. jgn kol n msg lg bleh x?!.. aku sbuk.. xde masa nk layan kau!...

27.(terputus hubungan)
- wanita itu mati akibat kegagalan proses penguguran..
- si lelaki mencari mangsa baru..
- dan kejadian terus berulang..

ITULAH KEBANYAKAN YANG TERJADI DI DUNIA KITA INI...

AWASSSSS!!!!!!!

Ya allah..tolong hambaMu ini...

tolong beritahu si dia , aku ada pesanan buatnya...
tolong beritahu si dia , cinta agung adalah cintaNya...
tolong beritahu si dia , cinta manusia bakal membuatnya alpa dan leka...

tolong nasihati si dia , jangan menyintaiku lebih dari dia mncintai Yang Maha Esa...
...tolong nasihati si dia , jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa...
tolong nasihati si dia , jangan mendoakanku lebih dari mendoakan ibu bapanya...

tolong katakan pada si dia , dahulukan Allah kerana di situ adanya syurga...
tolong katakan pada si dia , dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya...

tolong ingatkan si dia , aku terpikat kerana imannya bukan rupa...
tolong ingatkan si dia , aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta...
tolong ingatkan si dia , aku kasihnya kerana sikapnya...

tolong tegur si dia , bila dia mula mengagungkan cinta manusia...
tolong tegur si dia , bila dia tengelam dalam angan-angannya...
tolong tegur si dia , andai nafsu mengawal fikirannya...

tolong sedarkan si dia , aku milik Yang Maha Esa...
tolong sedarkan si dia , aku masih milik keluarga...
tolong sedarkan si dia , tangungjawabnya besar kepada keluarganya...

tolong sebarkan si dia , usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana...
tolong sebarkan si dia , andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta...
tolong sebarkan si dia , bila jarak menjadi penyebab bertambah rindunya...

tolong pesan padanya , aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya...
tolong pesan padanya , aku tidak mahu menjadi punca kegagalannya...
tolong pesan padanya , aku menbiarkan Yang Maha Esa menjaga dirinya...

tolong khabarkan pada si dia , aku tidak mahu melekakan dirinya...
tolong khabarkan pada si dia , aku mahu dia berjaya dalam impian serta cita-citanya...
tolong khabarkan pada si dia , jadilah penyokong dalam kejayaanku...

tolong sampaikan pada si dia , aku mendambakan cinta suci yang terjaga...
tolong sampaikan pada si dia , cinta kerana Allah tidak ternilai harganya...
tolong sampaikan pada si dia , hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungannya dengan Yang Pencipta...
tolong sampaikan pada si dia , kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri...

tolong sampaikan kepada si dia Yang Allah..hanya Engkau yang mengetahui siapa si dia..moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya bertemu mawar berduri yang terjaga dan dijaga rapi oleh tuannya...

_i'm yours_... ^_^

Wednesday, June 1, 2011

bacalah wahai hmba Allah

Teman,
Atas tautan ukhwah,
Juga atas satu dasar yang kukuh,
Nan Aqidah Muslim,
Aku melayangkan warkah ini buatmu teman...

Wahai temanku an-nisa',
Engkau sedia maklum,
Engkaulah hiasan dunia,
Lantaran fitrah itu,
Engkau seringkali menjadi fitnah lelaki itu,
Dan sememangnya itu bukan kesalahanmu,
Tetapi itulah hakikat kejadianmu...

Wahai temanku ar-rijal,
Aku mengetahui kesepian hati seorang lelaki,
Yang seringkali mengimpikan seorang teman di sisi,
Dan tentulah temanmu yang diimpi,
Seorang serikandi...

Wahai temanku an-nisa',
Aku mengetahui halusnya perasaanmu,
Engkau ingin disayangi,
Ingin dimanjai,
Engkau juga ingin menyayangi
juga ingin memanjai...
Dan aku juga tahu,
Temanmu ar-rijal juga begitu...

Tetapi temanku an-nisa',
Ketahuilah engkau,
Bercinta itu fitrah,
Tetapi janganlah engkau cemarkannya dengan fitnah...

Kalau benar engkau mengasihinya,
Kasihinyalah kerana Pencipta Fitrah,
Dan jika engkau benar mengasihinya,
KeranaNya,
Engkau tak kan bisa,
Melunakkan soutul engkau,
Engkau tidak kan bisa,
Melemparkan panahan menggodamu,
Kerana engkau tahu,
Itu bisa menggoyahkan iman seorang ar-rijal!
Dan engkau mengetahui,
Dia punya 9 akal, dan 1 nafsu,
Namun nafsu itu sentiasa beraja,
Dan engkau tidakkan bisa menjadikan sang nafsu itu,
Nafsu raja yang menggila!
Kerana engkau tahu sahabatku an-nisa',
Dia kan terjerumus ke dlm api yg membara
Andai dia menjadi hamba raja nafsu yang gila...
Adakah benar engkau mengasihinya keranaNya?


Wahai temanku ar-rijal,
Andai engkau mencintainya,
Cintailah ia keranaNya,
Letakkanlah Ia melebihi cintamu kepada dia,

Andai engkau mengasihinya keranaNya,
Engkau tidakkan bisa,
Mengajaknya bermukah di taman sepi,
Kerana engkau tahu,
Dia punya 9 nafsu, 1 akal,
Tetapi manakan mampu 1 akal menguasai 9 nafsu?
Andai engkau mengasihinya keranaNya,
Engkau tidakkan bisa menyentuhnya,
Walaupun yang ringan-ringan,
Kerana engkau tahu,
Itu sudah MENGHAMPIRI ZINA!
Dan engkau tahu bukan?
Zina tempatnya di api yang menjunam?
Apakah engkau benar mengasihinya,
Andai kau relakan dia terjun ke NERAKANYA?

Sahabatku an-nisa',
Sahabatku ar-rijal,
Aku mengasihimu LILLAH,
Lantaran itu,
Dengarlah sedikit pesan ikhlas ku LILLAH,
Manusia mana yang mampu hidup tanpa cinta?
Bercinta tak salah,
Tetapi letakkan cintamu kepadaNya yang hakiki,
Dan engkau kan merasa cinta manusia...
Sedikit cuma...

Andai Dia yang engkau dahului,
Engkau takkan gelisah,
Andai dia tidak mengirim sebarang sms,
Andai suaranya tidak didengar walau teknologi di depan mata,
Engkau tidakkan rindu,
Andai sehari tidak besua,
Engkau tidakkan kecewa andai dia terlupamengatakan I love you,
Kerana engkau percaya...
DIA yang terbaik...
Lantaran DIA yang terbaik,
DIA akan menentukan yang terbaik untukmu,
Dan andai dia yang terbaik untukmu,
DIA akan satukan juga hatimu dengan hatinya...
Dan itulah sahaja melalui PERNIKAHAN

Dan itulah yang terbaik buat kalian,
Kalau ada jodoh tak ke mana...
Yakinlah!
Apakah benar engkau meyakini takdirNya?


Maafkan aku teman,
Bicaraku penuh ketegasan,
Aku tidak membencimu,
Tetapi aku membenci munkar itu,
Dan kerana aku takutkan api yang menjunam itu,
Aku menegur yang mana mampu,
Kerana aku takut,
Andai aku tidak menegurmu,
Kita kan sama-sama meredah lautan api...
Yang terlalu pedih, yang terlalu seksa, yang terlalu AZAB!!!
Nauzubillahi min zalik...

Sama-samalah teman,
Pagarilah imanmu,
Agar si iman itu tidak terlepas,
Cintailah IA,
Kerana DIAlah penjaga iman kita...
Yakinlah dengan IA...
Serahkan segalanya pada IA...
Kerana DIA tahu yang terbaik,
Sedangkan kita tidak...
ALLAHU a'lam...

Akhirul kalam...
Letakkan si DIA dalam hatimu,
Engkau akan merinduiNYA,
Andai harimu tiada ingatan kepadaNYA,
Engkau akan gelisah andai DIA,
Tidak mendengar rintihanMu,
Engkau kan rindu,
Andai DIA tidak memandangmu,
Engkau kan tak keruan andai,
Doamu ditolak...
Dan itulah cinta hakiki...
Kerna engkau yakin,
Di sana adanya sebuah,
Pertemuan di taman Syurga yang Indah

Dimana cantiknya seseorng muslimah.?

Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja.

Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi ummi juga ayah, suami dan pipi mungil anak-anak.

Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan.

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan.

Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan.

Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita
perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu.

Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua.

Wajah akan suram, mata akan kelam.

Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.

Anda ingin lebih cantik dan menarik???

-Jadikanlah "Ghadhdul Bashar" (menundukkan pandangan) sebagai hiasan mata anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

-Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.

-Gunakanlah pemerah pipi anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa "malu" yang dibuat
dari "salon Iman".

-Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.

-Rawatlah rambut anda dengan "selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur
pandangan lelaki yang merbahayakan.

-Hiasilah kedua tangan anda dengan "gelang Tawadhu" dan jari-jari anda dengan "cincin
Ukhuwwah".

-Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian".

-Bedaklah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.

Renungilah wahai muslimah sekalian...

Jihad seorang muslimah


Sudut-sudut jihad wanita

1. Menjadikan rumah tangga tempat yang bahagia untuk keluarga berkumpul.

2. Mewujudkan suasana Islam dalam proses pendidikan dan pembesaran anak-anak.

3. Menyempurnakan segala urusan rumah tangga menurut syara' dengan penuh keikhlasan semoga akan beroleh keberkatan.

4. Mengajak kaum wanita lain memahami prinsip-prinsip Islam dan cara hidup yang Allah tetapkan.

5. Memerangi perkara-perkara bid'ah, khurafat serta pemikiran yang salah dan adab-adab yang buruk yang mengusai wanita masa kini.

6. Menyertai rancangan kemasyarakatan yang berfaaedah untuk umat manusia amnya, seperti tadika, menjaga anak-anak yatim, kelab pemudi, sekolah-sekolah dan bantuan untuk keluarga miskin.

Sebagai kesimpulan, sekali lagi perlu dijelaskan dalam diri kita bahawa jihad yang utama bagi wanita adalah wajib bagi semua muslimah dalam batas kemampuan yang telah Allah kurniakan. Manakala jihad tambahan yang Allah anugerahkan bersama keistimewaan tertentu tidak boleh membatalkan jihad yang utama. Jihad utama mesti dilaksanakan dahulu. Moga sama-sama mendapat manfaat...aminnn...

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh...

1) Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Wahai Rasulullah, kami memandang jihad adalah amalan yang terbaik. Kerana itu, apakah kami (kaum wanita) boleh berjihad?" 
Sabda Baginda: "Akan tetapi bagi kamu sekalian (kaum wanita), jihad yang terbaik adalah haji yang mabrur." (HR Imam Bukhari - shahih)

2) Dari Aisyah radhiallahu 'anha: "Rasulullah pernah ditanya oleh isteri-isterinya mengenai jihad, dan Baginda menjawab: "Jihad yang paling baik (bagi kamu) adalah (melakukan) ibadah haji." (HR Imam Bukhari - shahih)

3) Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Pernah ana bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah wajib ke atas kaum wanita itu jihad? Jawab Baginda: "Ya, ke atas mereka jihad tanpa ada peperangan padanya; iaitu haji dan umrah." (HR Imam Ahmad dan Ibnu Majah - shahih)

4) Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Perjuangan orang yang telah lanjut usia, orang yang lemah dan wanita adalah haji." (HR Imam Nasa'ie)

Wallahu a'lam...

Tuesday, April 12, 2011

!!~yuyie kata best ke x ble balik kmpng~!!

assalamualaikum.....
huhuh...lama asenyer xupdate entry nie....xtau ah ai nie trase rajin lak nak karang padahal tangan alik kanan nie dah lenguh2x....papepowm... sy mntx maaf ah coz snyap jew sblum nie k....

oklah... hr nie sy nak critakan pasal pe erp??? hah.... sal balik kampung!!!  korng nak tau x??? betapa epinyer ble dapat balik kampung..hohoho.....mcm nie crita slengkapnya.... pada hari ahad yang dingin... waduh2x... ayat dulu2x nie..hahha...ok... kita teruskan cerita kita... sy balik kampung pada hari ahad kemarin dulu-dulu..hehe,... sy pegi sane naik kereta kancil kawan sy.... kbtulan kawan sy nie nak ke pasir mas.... sy tumpang ah nan dy... ble sampai d kampung.. kanak2x rebina(my cazen) powm sambutlah diriku nie...ohohohohoh..

sy duk kat kpng just 3hari 2 mlm jewp...knapa sy epi ble blik kg?? nak tau knp??? btl nie??? coz,... kat kmpng... my nenek mcm tau2x jew cucu dy nak mkn pe... hahaha... cccyyyyuuunnnggggg nenek... sy pnggil nenek sy mok...kt kmpng sy mkn buah durian... sseeddaaappppp~!!! lama tauk xmakan buah durian nie.. ttba balik kmpng dapat makan durian.,...hohoho....


!!~~BERSAMBUNG KE LAEN TOPIK~~!!

Friday, April 1, 2011

ApaBiLa MaLaM MeNjElMa...

assalamualaikum smua...
apabila malam menjelma??? ada ape erp???? msty kdngaran anjing menyalak kan?? sunyi..... Di muka langit bertaburan bintang-bintang yang berkelipan, disisi bulan yang terang benderang...masih ada manusia yg kluar pada mase ini??? sape ckp ada sila angkat tangan.... btl.. masih ada mnusia yg suka kluar mlm.. terutamanyer sayalah...hahaha... saya nie manusia yg gemar kluar mlm2x...bkn pe.... bgun pagi,sampai ptg... buat kerja msing2x... apabila malam menjelma... selepas isyak... saya mesty berkumpul nan kawan2x sy.. nak kenal ke diorang sape??? diorng adalah peja,nudin,jemie,adeeb,prof,syahir,syamim,amin, n yang xsebut tue kdng2x je join....kitorng kuar malam bknnyer buat kerje yg xberfaedah..kiteorng just kuar n lepak di "homestay kitorng d kolam abu dpn umah adeeb".. biasalah.... org bujang.. maulah brsama kwn2x wlpn dimana kita brada... ahahahaha....

 aku,amin,solihin,peja n pfor

 soleh,syahir,jemie n syamim

 smua ado dsini..

aik?? mano syide??? (syide jd juru kemera daa)

Sunday, March 27, 2011

ReDha DgN KePuTusAnNyeR


hyep kawan2x.... lama lah xupdate blog nie...huhuhu..biasa ah... bz lah cikit..agpown xdew modal nak karang blog nie... ramai yg tnya nape blog sy xupdate lama.. so,hari nie saya cuba nak karang blog untuk critakan kamu smua..

hari nie sy nak kongsi crita pasal result sy..huhuhu.....brape erp result spm sy??? urm... nak tau ke?? taip on result hantar ke 0134487___..heheheh..gurau je... resul sy xok..... sy malu nak ckp.. tp..sy tabahkan hati n rdha dgn kptusnan nie... so..trhasillah......

BM(A)
 B.I(D)
PAI(B+)
SJ(A)
MATH(A)
+MATH(E)
PA(B)
KIMIA(D)
FIZIK(D)
BIO(E)

eeeiisssshhhh....teruk kan??? WHAT???? BM A?? ahahaha... ingt xkwn2x mase exam BM tue sy dalam dewan peksa asyik aaaaaassssshhhhheeeeemmmmmm....batuk n soseh soseh bair idung..xsihat katekan..hohhoho...mse exam BM sy xley mncurahkan idea powm... kpla jem nan xshat...so sad... rase macm nak nangis poowm ade... sy meme cmfrm BM sy xlulus... hasil dr brkat doa...alhamdulillah..tut tut g ambil result...BM sy A....heppynye...........bila tgk pada BI..sy dapat D...sy tau n sy trima yg sy lemah BI...tmbhn plk BI exam ny naik GRED..... lagi lah sy brasa keciwa..huhu...tp xdew gunanyer kita kecewa....sy harus redha dgn smua nie... sy tringat pesan tok imam..."sesungguhnya kita mmpunyai 1 tugas yang suci,iaitu tunduk dan pasrah apabila sesuatu yang dtakdirkan untuk kita telah datang,supaya kita dapat meraih manfaat dan akibat yang baik dariNya... dengan redha terhadap taqdir, kita akan selamat dari malapetaka saat ini dan kerugian pada masa yang akan datang....."nielah kate2x tok imam yg aku pgn...hhohhhh... so...ape2x yg berlaku anggaplah sepi.... nie ayat teacher J.A... k lah.. xdop modal dah nie..... salam 1 malaysia...

Wednesday, March 2, 2011

FirSt TiMe CoUpLe

PART 1 ~ ::..DeTiK PeRtEmUaN..::


edisi pengenalan:..aik... knapa ahmad syahidan bin noor hisham yacob berminat nak karang citer2x jiwang plak nie??? stahu sy syahidan or dkenali sbgai syide nie xminat baca2x novel.. apatah ag nak buat bnda2x gnie?? ahaha....bkn pe,sy nie manusia yg suka mngubah angin..kih2x.. kejap2x angin islamic,jap2x angin rock,jap2x angin mngaruk n nie plak angin jiwang... mcm2x lah.. tp hidup ny msty ditruskan.. hohoho.. btl x.. nie sy cuba nak karang 1 crita cinta antara remmy dan aisyah.. cerita nie tiada kene mengena yaang hidup atau pown yg dah mninggal dunia...just rekaat daripada seorng insan biasa..... ahah... ok lah... jom kita hayati crita nie....


Kisah percintaan bermula apabila tamat sahaja PMR... sekolah telah mnganjurkan 1 program ICT kepada pelajarNya..ICT tue pe erk?? bak kata kawan sy.. ICT tue Ikan Celuk Tepung... hehe... sbnarnya ICT nie brkaitan dgn teknologi matlumat.. program nie dibuat d dalam dewan..so,pihak penganjur telah agihkan 1biji komputer untuk 2 org pelajar... bkn bg untuk buat balik tauk.. just bagi pnjam guna jew.. huhu..pihak pnganjur mngarahkan kpd smua plajar untuk daftar 1 akaun yahoo... remmy ny seorng yang biasa n simple jew... selepas dy daftar akaun yahooNya,dia terus ke tandas... dan apabila kembali ke dewan tersebut,remmy terus pergi ke tempat kawan perempuannya yang bernama saliha..di lettop saliha guna ada pendraf..  mase tue saliha tengah pasang lagu ayat2x cinta... lagu nie memang femous lah tyme nie... ttba saliha mahu ke kelas.. dy tnggalkan lettop n pendraf kpd remmy...remmy memanggil saliha untuk mngetahui pendfar siapa... saliha ckp pndraf tue aisyah yg punyer... remmy tidak mngenali siapakah aisyah itu..remmy layan jew lagu ayat2x cinta tue tanpa mngenali siapa pmilik pendfar tue..


  Tetiba seorng perempuan mnghmpiri remmy dan terus memintaa pendraf tersebut.. hati remmy ketika tue trasa laen pabila mlihat keayuan aisyah.. terus remmy kembalikan pendraf tersebut kepada aisyah lalu aissyah mninggalkan tempat itu.. semenjak hari tue... remmy sering teringat2x kpd wajah keayuaan si aisyah...kisah ini berlaku ketika hendak menunggu result PMR.......
                                                          bersambung.................